dinsdag 1 mei 2018

De dag van de rust

Zet een kaars voor je raam vannacht, 
zodat ik weet dat je op me wacht. 
Zet een kaars voor je raam vannacht 
en ik kom naar je toe. 


Rob de Nijs

Hallo volgers, fijn gewerkt vandaag?
Als ik ze hier vertel dat er in Nederland op de Dag van de Arbeid gewoon gewerkt wordt, kijken ze je aan alsof je in een andere dimensie leeft.
Het is vandaag extra druk op straat. Souvenirwinkels en bars zijn open, maar serieuze zaken als banken en boekhandels zijn gesloten.

Maar eerst even de serieuze zaken.

Enkele volgers hebben gevraagd of ik in Santiago een kaars voor ze wil opsteken. In de kathedraal kan dat al jaren niet meer, de kaarsen zijn allemaal vervangen door elektrische exemplaren. Ik ben wel eens bij het toeristenbureau wezen vragen waar je in Santiago nog wel kaarsen kunt opsteken en het antwoord was: nergens.

Maar, in zo'n geval kun je beter denken: wat weet zo'n toeristenbureau daar nu van? Want Peter van de huiskamer verwees me naar de kerk San Fructuoso, vlak bij de kathedraal tegenover het politiebureau.
En inderdaad.


Kerk van San Fructuoso


Voor het beeld van de H. Antonius kon je kaarsjes opsteken (ook voor het beeld van de H. Fructuoso, maar daar viel de zon net op)




Vijf volgers hebben me gevraagd een kaarsje op te steken. Dat is de bovenste rij. Voor drie mensen heb ik ongevraagd een kaarsje opgestoken. Het negende kaarsje is voor de 'onbekende zieke' en het tiende voor mezelf.



Het tweede klusje van de dag is het regelen van een ritueel om morgen de dag van mijn operatie te gedenken en de apostel te bedanken.
Via Monique Walrave - we hebben samen in het bestuur van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob gezeten - kom ik in contact met de Ierse zuster Katherine O'Flynn.
Ze heeft twee arrangementen in de aanbieding. Een kleinschalige Engelstalig mis in de kapel, maar ze kan ook Els - een nieuwe jonge Vlaamse zuster - vragen of ze een privé ritueel in elkaar zet. 
Ja, wat zal ik nu eens kiezen...?

Ik leg Katherine uit dat ik niet katholiek ben, maar wel in de apostel geloof. Dat is voor haar geen probleem. We hebben nog een goed gesprek over het feit dat ontvangen vaak moeilijker is dan geven. Dit is ook een van de twaalf thema's die ik in mijn boekje De Pelgrim behandel.


Een goed gesprek met zuster Katherine


Op het plein heeft zich inmiddels een groepje klassieke auto's verzameld.

Klassieke auto's voor de kathedraal

Na alle spirituele gesprekken is het weer tijd voor een materiele daad. Ik heb zin in een armbandje van azabache. 
Gelukkig werkt Ricardo (collega van volger Wouter) wel op de dag van de arbeid.
Ik mag een mooi ongedwongen portret van hem maken.


Ricardo de juwelier
Azabache is een zwart glimmende semi-edelsteen, typisch voor deze streek. Een soort plasma van steenkool, gevormd in het Krijt (145 - 66 miljoen jaar geleden). Wat een leerzame blog is dit toch (wist jij dat ook allemaal Wouter?). 

Armband met steen van  azabache

En dan is het al weer tijd voor de lunch. In Casa Manolo is het zoals gewoonlijk weer afgeladen vol.
Als je voor de tiende keer in Santiago bent, weet je inmiddels wel waar het lekker eten is (voor weinig geld).
Verleden week waren het vaak dagen van soberheid. Vandaag is schraalhans geen keukenmeester.


Ik hoop overigens wel dat jullie er nog zijn volgers, en niet dachten dat het al afgelopen was. De laatste aflevering is pas morgen, met zuster Els.

Vandaag wil ik afsluiten met het gebed dat ik van zuster Katherine meekreeg. Zoals jullie weten ben ik niet religieus, maar de tekst sprak me aan.

Gebed bij aankomst in Santiago
Wij danken U God, dat u ons veilig hier heeft gebracht en voor de vele zegeningen en geschenken op onze pelgrimage.
Het gezelschap en de vriendelijkheid van vreemden, de schoonheid van de weg, het plezier van 'licht reizen' en de kracht om door te gaan als het moeilijk was, herinneren ons aan Uw aanwezigheid te midden van ons.
Nu we aangekomen zijn, denken we aan onze geliefden, speciaal degenen die in ons hart en hoofd waren tijdens onze tocht. 
Geef ons als we thuis zijn, de kracht om verder te leven in de geest van de camino, opdat we deze wereld tot een meer liefdevolle en vreedzame plek voor iedereen kunnen maken.
We bidden via Jezus,  de Weg, de Waarheid en het Leven.
Amen




O ja, net als in Santiago, kun je in Oviedo een officieel document van de kerk krijgen dat je de pelgrimage succesvol hebt afgelegd. Hier de zogenaamde Salvadorana

3 opmerkingen:

  1. Natuurlijk ben ik er nog! Het lezen van je blog is voor mij een mooie afsluiting van de avond. Ik denk dat je een fijne dag hebt gehad. Wat een prachtige armband heb je uitgekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik leer veel van jouw blog
    Azabache wordt door ons git genoemd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vrees niet, ook ik volg je nog iedere dag en geniet van je bevindingen en bijzondere observaties.

    BeantwoordenVerwijderen